Kirkelig Samling om Bibel og Bekendelse
KSBB
  • Forside
  • OM KSBB
    • Bestyrelsen
    • Historien
    • Kirkens Ja og Nej
    • Vedtægter
    • Kontakt
  • Arrangementer
    • Kirkestævne 2022
    • Tidl. kirkestævner >
      • Jubilæum 2014
    • NELA
    • Fordybelsesdage
    • ELN-arrangementer
  • Bøger
    • Egne bøger
    • Bøger til download
    • Anmeldelser
  • Artikler
    • Artikelsamling
    • Tryksager
  • KSBB mener ... :
    • Et hyrdebrev
    • KSBB-udtalelser
    • Høringssvar
    • Kommentaren
    • "Om ...."
    • Mindeord
  • Nyhedsbreve
    • Folkekirken anno . . . .
  • Links

Verdens bedste folkeskole?

1/28/2013

0 Kommentarer

 
Picture
Pastor Svend Erik Larsen
af pastor Svend Erik Larsen

Politikere fra vel nok alle partier er enige om, at vi skal have verdens bedste folkeskole! Men midlerne til at nå dét mål er man derimod jævnligt uenige om! Der er dog tilsyneladende enighed om, at der skal flere timer til! Som om et større antal timer medfører større kvalitet! Og bedre undervisning!

Da socialdemokraterne for år tilbage foreslog indførelse af heldagsskolen, var der ikke flertal herfor, men nu synes flertallet altså at være plads. Nu bruger man da heller ikke det negativt ladede udtryk 'heldagsskolen', men kalder det for 'helhedsskolen'. Og helhed har jo noget det positive begreb 'sammenhæng' at gøre, og det er da da bestemt brug for!

Men uanset navnet er der nu rent faktisk tale om, at man ønsker en heldagsskole.

Det vil medføre, at skolen bliver børnenes  egentlige hjem. Her rummes det hele! Familen reduceres til at være en sammenhæng, hvor man mødes, når alt det væsentlige er overstået. Tankegangen synes at være, at opdragelse er en alt for alvorlig sag til, at man kan overlade den til forældrene – som én har sagt det!

Under alle omstændigheder rejser forslaget om indførelse af 'helhedsskolen' det spørgsmål, om børnene er samfundets eller forældrenes ansvar. Og hvad er skolens rolle? Er skolen samfundets opdragelsesinstitution? Eller er den forældrenes medhjælp ved løsning af opdragelses- og oplæringsansvaret?

En eventuel indførelse af helhedsskolen vil i øvrigt betyde, at aktiviteter af forskellig art, leg og eventuel lektielæsning vil blive placeret i skoletiden. Men hvike følger vil det få for foreningslivet?

For sportsaktiviter, medlemskab af spejderorganisationer? For kirkernes minikonfirmand-arbejde? For muligheden for at dyrke sociale relationer i andre sammenhænge end skolen?

Mon ikke der ville være mere fornuft i at styrke familiernes muligheder for at løfte ansvaret for  opdragelsen og oplæringen af børnene? Og i den sammenhæng bør de frie skolers – holdningsskolernes – muligheder for medvirken styrkes!


0 Kommentarer



Efterlad et svar.

    Arkiv

    Oktober 2021
    Juni 2021
    Maj 2021
    Januar 2021
    December 2020
    November 2020
    August 2020
    Juni 2020
    September 2017
    Maj 2017
    April 2017
    Marts 2017
    November 2014
    Marts 2014
    Februar 2014
    Januar 2014
    December 2013
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Juli 2013
    Maj 2013
    April 2013
    Marts 2013
    Februar 2013
    Januar 2013
    December 2012
    November 2012
    Oktober 2012
    Juni 2012

    Categories

    Alle
    Bibel
    Biskoppens Notat Af 21.2.2012
    Dåben
    Dåben
    Gudstjenesten
    Identitet
    Kulturarv
    Køn
    Ligestillingsideologi
    Lov 105 Og 106
    Luther
    Menighedsråd
    Mindretal
    Mission
    Præst
    Præstens Opgave
    Præstens Opgave
    Præstevalg
    Romersk Katolske Kirke
    Salmebog
    Skoletanker
    Vision Og Værdier
    Vi Tror ...
    Ytringsfrihed
    Ægteskabet
    Ægteskabet
    Ægteskabet

    RSS-feed

Styret af Opret din egen unikke hjemmeside med skabelonerm du kan skræddersy.