af pastor Svend Erik Larsen
Det er velkendt, at kirker i andre dele af verden har reageret skarpt imod europæiske og amerikanske kirkers positive accept og legitimering af kønsneutralt ægteskab. Det gælder også kirker, som danske missionsselskaber arbejder sammen med.
Det gælder således en af verdens største lutherske kirker – Den Evangelisk-Lutherske Kirke i Tanzania (ELCT) – der har ca. 5,6 mill. medlemmer. Både Danmission og Luthersk Mission arbejder sammen med denne kirke.
Allerede i januar 2010 udsendte kirkens biskopper en udtalelse, hvor man tog skarpt afstand fra begrebet ”det kønsneutrale ægteskab” og desuden lagde afstand til kirker, der går ind for dette. Udtalelsen, som refereres i det følgende, er siden bakket op af kirkens bestyrelse.
Indføring
Man indleder med en tak til Gud for, at han ved Jesus Kristus har forenet alle troende til et legeme, så man nu er forbundet med hinanden. Men det betyder så også, at når der i en eller anden kirke tales imod den lære, der er overleveret, chokerer det, og derfor må andre kirker naturligvis også reagere. Det er det, der er situationen nu, hvor nogle kirker – især i Europa og Amerika – har besluttet at legalisere kønsneutrale ægteskaber.
Herefter nævner man flere af de begrundelser, der er givet herfor. Således vender man sig f. eks. imod, at et ret ægteskab iflg. Bibelen er et forhold mellem en mand og en kvinde og afviser dermed en række klare skriftsteder. Som begrundelse herfor giver man, at det afgørende er, at der er tale om et kærlighedsforhold. Moralopfattelsen har ændret sig, og kirken må følge med tiden. Opfattelsen af, hvad der synd, er afhængigt af tid og sted. Og i øvrigt er forholdet først og fremmest af sag mellem de to, der elsker hinanden.
Flere andre synspunkter refereres.
Modargumenter
Det slås herefter fast, at ELCT har en anden holdning, idet man står fast på Guds ords grundlag vedr. ægteskabet. Det afvises, at Bibelen og de skriftsteder, der omhandler ægteskabet, kan tolkes, som man har gjort det for at legitimere det kønsneutrale ægteskab.
Det er rigtigt, at et ægteskab er et kærlighedsforhold mellem to – men af forskelligt køn – der vil leve sammen i ægteskab. Vel er der forhold, der ændrer sig med tiden, men dertil hører ægteskabet ikke. Derfor er holdningen i europæiske og amerikanske kirker ikke vejledende for andre og må altså heller ikke påtvinges andre. Og så er ægteskabet i øvrigt ikke bare en privat, men en offentlig sag, idet parret hører til i en familie og et samfund.
Konklusion
Det kønsneutrale ægteskab er dermed en torn i Herren Jesu Kristi legeme, der forårsager sår og smerter på andre ”lemmer”. Kirkens enhed svækkes. Endnu engang afviser man de vildledende tolkninger af Bibelens ord og opfordrer til eftertanke. Og så udtaler man sin støtte til alle, der mod-sætter sig legitimeringen af kønsneutrale ægteskaber, så sårene på Kristi legeme kan begrænses.
Endelig slås det fast, at man ikke ved udveksling af medarbejdere vil acceptere personer, der lever i kønsneutrale ægteskaber, eller som støtter sådanne og deres legalisering. Dette gøres så helt klart: Sådanne personer er ikke velkommen som medarbejdere i ELCT.
Til sidst slås det fast, at forsøg på overtalelse til at ændre holdning, vil blive afvist – også hvis der skulle blive tale om økonomisk pression. Dette forventes respekteret i diverse samarbejdsorganer. Man erkender, at man ikke kan tvinge kirkerne i Europa og Amerika til at ændre holdning, men man går ud fra, at de vil respektere ELCTs holdning!
En klar og skarpt formuleret holdning underskrevet af kirkens 2o biskopper!
Det er velkendt, at kirker i andre dele af verden har reageret skarpt imod europæiske og amerikanske kirkers positive accept og legitimering af kønsneutralt ægteskab. Det gælder også kirker, som danske missionsselskaber arbejder sammen med.
Det gælder således en af verdens største lutherske kirker – Den Evangelisk-Lutherske Kirke i Tanzania (ELCT) – der har ca. 5,6 mill. medlemmer. Både Danmission og Luthersk Mission arbejder sammen med denne kirke.
Allerede i januar 2010 udsendte kirkens biskopper en udtalelse, hvor man tog skarpt afstand fra begrebet ”det kønsneutrale ægteskab” og desuden lagde afstand til kirker, der går ind for dette. Udtalelsen, som refereres i det følgende, er siden bakket op af kirkens bestyrelse.
Indføring
Man indleder med en tak til Gud for, at han ved Jesus Kristus har forenet alle troende til et legeme, så man nu er forbundet med hinanden. Men det betyder så også, at når der i en eller anden kirke tales imod den lære, der er overleveret, chokerer det, og derfor må andre kirker naturligvis også reagere. Det er det, der er situationen nu, hvor nogle kirker – især i Europa og Amerika – har besluttet at legalisere kønsneutrale ægteskaber.
Herefter nævner man flere af de begrundelser, der er givet herfor. Således vender man sig f. eks. imod, at et ret ægteskab iflg. Bibelen er et forhold mellem en mand og en kvinde og afviser dermed en række klare skriftsteder. Som begrundelse herfor giver man, at det afgørende er, at der er tale om et kærlighedsforhold. Moralopfattelsen har ændret sig, og kirken må følge med tiden. Opfattelsen af, hvad der synd, er afhængigt af tid og sted. Og i øvrigt er forholdet først og fremmest af sag mellem de to, der elsker hinanden.
Flere andre synspunkter refereres.
Modargumenter
Det slås herefter fast, at ELCT har en anden holdning, idet man står fast på Guds ords grundlag vedr. ægteskabet. Det afvises, at Bibelen og de skriftsteder, der omhandler ægteskabet, kan tolkes, som man har gjort det for at legitimere det kønsneutrale ægteskab.
Det er rigtigt, at et ægteskab er et kærlighedsforhold mellem to – men af forskelligt køn – der vil leve sammen i ægteskab. Vel er der forhold, der ændrer sig med tiden, men dertil hører ægteskabet ikke. Derfor er holdningen i europæiske og amerikanske kirker ikke vejledende for andre og må altså heller ikke påtvinges andre. Og så er ægteskabet i øvrigt ikke bare en privat, men en offentlig sag, idet parret hører til i en familie og et samfund.
Konklusion
Det kønsneutrale ægteskab er dermed en torn i Herren Jesu Kristi legeme, der forårsager sår og smerter på andre ”lemmer”. Kirkens enhed svækkes. Endnu engang afviser man de vildledende tolkninger af Bibelens ord og opfordrer til eftertanke. Og så udtaler man sin støtte til alle, der mod-sætter sig legitimeringen af kønsneutrale ægteskaber, så sårene på Kristi legeme kan begrænses.
Endelig slås det fast, at man ikke ved udveksling af medarbejdere vil acceptere personer, der lever i kønsneutrale ægteskaber, eller som støtter sådanne og deres legalisering. Dette gøres så helt klart: Sådanne personer er ikke velkommen som medarbejdere i ELCT.
Til sidst slås det fast, at forsøg på overtalelse til at ændre holdning, vil blive afvist – også hvis der skulle blive tale om økonomisk pression. Dette forventes respekteret i diverse samarbejdsorganer. Man erkender, at man ikke kan tvinge kirkerne i Europa og Amerika til at ændre holdning, men man går ud fra, at de vil respektere ELCTs holdning!
En klar og skarpt formuleret holdning underskrevet af kirkens 2o biskopper!